A Facebook mai has de…

Sí, sé que aquest és un tema sobre el que s’ha escrit molt. Segurament hi ha mil posts sobre què ha de fer i què no ha de fer una marca a Facebook. Però ja fa temps que veig com negocis petits i establiments del meu entorn repeteixen alguns d’aquests tics que s’han d’evitar. És evident que ho fan d’una manera inconscient i segurament que també per desconeixença.  Facebook és la xarxa social en què confien més les pimes. És la que té més usuaris actius, almenys a la zona en la que jo me moc. No tot s’hi val i s’hi volem estar presents, més valdrà tenir en compte les pràctiques a evitar.

A Facebook mai has de…

1. Obrir un perfil personal si ets un negoci. Una empresa, un negoci, una marca,… si volen estar presents a Facebook ho han de fer amb un perfil d’empresa. Aquí t’explico com ho pots fer.

2. No pensar en l’estratègia ni els objectius que persegueixes amb la presència del Facebook. Fes-te preguntes com a qui vols arribar? què vols aconseguir? quin tipus de contingut podràs generar? quins temes tocaràs? quan de temps hi podràs dedicar?… I amb tota aquesta informació, dissenya una estratègia per poder ser coherent amb el que publiques.

3. Parlar només de tu. Molts negocis fan servir el Facebook només per parlar de les seves ofertes, de l’arribada de nous productes o de la posada en funcionament d’un nou servei. És evident que això és una part important del contingut que podem compartir en aquesta xarxa social, però hem d’anar més enllà i compartir contingut d’altres que creiem que pot interessar als nostres seguidors (que al final seran usuaris o compradors que ens coneixeran personalment). Com? Si tens una perruqueria, comparteix post de blogs sobre tendències en pentinats o vídeos tutorials que ja hi ha a la web sobre com fer algun pentinat o donar trucs de com cuidar el cabell. Sempre, sempre, sempre, reconeix l’autoria del contingut que comparteixes.

4. Ignorar les preguntes que et facin. De la mateixa manera que si una persona entra al teu negoci a preguntar-te un preu o a demanar-te informació sobre els teus serveis, si aquesta persona ho fa a través del mur del Facebook o del servei de missatgeria, contesta-la tan aviat com puguis. Ajuda-la amb el que et demani. Aprofita per animar-la que passi pel teu espai físic. Decideix, també, si a través del mur de Facebook vols gestionar part del teu negoci. Per exemple, si tens una llibreria i vols acceptar encàrrecs a través d’aquesta pàgina o si, i tornant al cas de la perruqueria, permetràs fer reserva d’hores a través d’aquesta xarxa social. Pots anunciar aquest servei a la informació, per exemple, i recordar-ho de tant en tant al mur.

5. Desaparèixer durant dies. Estic segura que tens moltes altres coses a fer i que et semblaran més importants per al teu negoci que no pas estar pendent dels comentaris que et facin al Facebook. Però si decideixes que el teu negoci hi estigui present, no pots desaparèixer durant dies. O almenys no pots fer-ho sense donar algun tipus d’explicació. El que facis a Facebook formarà part també de la teua imatge com a negoci. No transmetis deixadesa. Pensa el temps que hi pots dedicar i organitza’l perquè puguis estar present d’una forma continua. Per exemple pots dedicar-hi una tarde a la setmana, decidir quin contingut publicaràs durant els pròxims set dies i quan i programar-ho. El mateix Facebook ho permet i si no, aprén a utilitzar

6. No escoltar les crítiques. Tots estem oberts a les crítiques, tant al món offline com a la nostra vida online. Per molt que ens esforcem a donar un servei excel·lent o vendre un producte perfecte, sempre pot haver-hi algú que no estigui content amb el que hem fet. Si ens deixa la seua crítica al nostre mur del Facebook, no podem ignorar-la. Tampoc podem eliminar-la. Hem de prendre nota del que ens ha dit l’usuari/client descontent i contestar aquesta resposta d’una forma educada i argumentada. A més, hem d’analitzar en què es fonamenta aquesta crítica i veure si podem millorar. Això sí, si es tracta d’insults, de desqualificacions personals o de mostres de violència o intolerància, jo aconsello eliminar el comentari.

7. No cuidar les fotografies de perfil i portada. Són importants i les hem d’escollir amb cura, tenint en compte la imatge que volem trasmetre. A mi, personalment, m’agrada que hi haja fotos ‘xules’ del negoci i on hi aparega l’equip que hi ha al darrera. És una manera d’humanitzar l’empresa.

8. Escriure amb faltes d’ortografia o un llenguatge inapropiat. De la mateixa manera que la imatge dirà molt de nosaltres, també la manera com escrivim. Recorda escriure amb un llenguatge apropiat, sense paraules malsonants. I clar que tots podem equivocar-nos amb alguna errada ortogràfica, però abans de clickar al botó de publicar, llegeix-ho un parell de vegades i assegura’t que és correcte.

9. No tenir tota la informació de contacte. Al perfil de Facebook (i més si és la nostra única presència online) hem de tenir visibles les nostres dades de contacte (direcció física, un mail, un número de telèfon, l’horari d’atenció al client, etc.). Encara que siguem un petit negoci de barri o de poble, no podem pensar que aquesta informació no és important i que ja saben on trobar-nos.

10. Pensar que sense coneixements i planificació pots tenir èxit a Facebook.Sóc conscient que els recursos, als petits negocis, són escassos. Però ens hem de plantejar seriosament si serem capaços de poder desenvolupar una bona estratègia a soles. I si decidim que sí, llegim, documentem-nos, fem algun curs, per conèixer els aspectes tècnics. L’altra opció és deixar-nos assessorar per un professional.

I tu, què creus que s’ha d’evitar a Facebook?

origin_3185110188
photo credit: jaycameron via photopin cc

photo portada: http://www.hashmeta.com/blog/3-examples-of-custom-facebook-application-tab-and-fan-gate-for-business/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s