SEO, alguns aspectes bàsics per a principiants

Si les sigles SEO et sonen a xinés, com a mi fa només unes setmanes, ho he de reconèìxer, espero que aquest post, bàsic, et pugui servir per començar. Les sigles SEO (Search Engine Optimization o Optimització als Motors de Cerca, en català) engloben un conjunt de tècniques i tasques que tenen l’objectiu de posicionar els continguts d’una pàgina web al millor possible en les cerques naturals o orgàniques que més ens interessen. Per exemple, en el cas d’aquest blog, en interessa aparèixer ben posicionats en cerques com “facebook per empreses” o “com omplir el perfil del Linkedin” o “novetats del timeline de Facebook”. És a dir, l’objectiu és que la nostra pàgina web surti, com a mínim, en la primera pàgina de resultats i a poder ser entre els tres o quatre primers dels resultats de la cerca orgànica (sempre, en el cas de Google, fora del requadre groc, on hi apareixen enllaços de pagament). Tot plegat per aconseguir més visites.

Si tens un blog wordpress.com, gratuït i que no permet instal·lar pluggins com el meu, per millorar el SEO haurem de treballar amb algunes coses, per les que no cal coneixements avançats d’informàtica.

La URL: És el nom del nostre blog o pàgina web. En aquest cas, writtenbynesa.wordpress.com. He de reconèixer que aquest nom en cap cas està optimitzat per a cerques sobre temàtiques com periodisme, xarxes socials, comunicació digital, que són els temes sobre els que intento escriure. En tot cas, les recomanacions per optimitzar la URL són que sigui curta, sense majúscules ni números, fàcil de recordar i amb paraules rellevants per al contingut, però sense excedir-se.

Títols de pàgines: Són aquells que apareixen quan fem la cerca. En el cas d’aquest blog, els títols dels articles. Han de ser concisos, precisos, no massa llargs, que definisquen el tema concret sobre el que parlem (i més enllà del SEO, també han d’atraure l’atenció del lector, però això ja és un altre tema). Han d’incloure les paraules clau per les que volem ser trobats als cercadors. Per exemple, en el cas d’aquest post, una de les paraules clau que ha contindre el títol de la pàgina ha de ser ‘SEO’.

Estructura del blog o web: La navegabilitat és important per als motors de cerca, segons reconeix el mateix Google en la seua guia bàsica sobre SEO. És per això que podem intentar facilitar-la. Com? Habilitant un mapa del contingut, organitzant-lo i prioritzant el text a la barra de navegació més enllà d’imatges.

Enllaços interns i externs, però amb un text ben definit. És important que a la nostre blog hi hagi enllaços que permetin al lector tornar a contingut anterior o altres espais del site. També fer enllaços externs. Però compte, no posem, al text on habilitem l’enllaç (el text ‘ancla’) conceptes genèrics com pàgina o fes click aquí. Aquest text ha de mostrar-nos de què tracta allò que enllacem, amb alguna de les paraules claus. I millor si el destaquem d’alguna altra forma perquè els lectors sàpiguen que és un enllaç.

Paraules clau en categories i etiquetes: Per a facilitar que els buscadors ens trobin i indexin el nostre contingut de forma més ràpida, és important utilitzar aquelles paraules clau per les que volem ser trobats també en la descripció dels nostres articles, és a dir, en les categories i etiquetes.

Aconseguir links externs: És a dir, que altres compartisquen el nostre contingut, sobretot a través de les xarxes socials.

Optimitzar les imatges: Han de contenir un nom senzill i clar. També és molt important descriure’l amb la categoria alt.

Contingut de qualitat: Això és, per a mi, el més important. El contingut és sobre el que hem de treballar per a millorar el nostre posicionament. La Guia de Google també ho destaca com una área important. Què ens aconsella? Textos fàcils de llegir, sense errades ortogràfiques o gramaticals, ben estructurats, amb contingut original i sempre tenint el nostre lector o potencial lector en ment. Per qué és tan important el contingut? En primer lloc, perquè és la nostra carta de presentació i si fem un contingut de qualitat, segurament que els nostres lectors el compartiran a les xarxes socials i per tant es generarà notorietat que acabarà convertint-se en altres visites. I en segon lloc, perquè Google ara premia la qualitat. E-interactive explica a Author Rank, Agent Rank y Social Rank, ¡menudo lío! importància de l’autor (Author Rank y Agent Rank) i també la influencia de les xarxes social (Social Rank). Per tant, la importància de les xarxes socials en el posicionament del nostre contingut, no només entre el sector, sinó també als buscadors, serà fonamental.

I per acabar, una reflexió final. És important optimitzar paraules clau, navegació, i tot plegat perquè els buscadors ens indexin. Però no ens hem d’obsessionar. Amb paciència, si ens mantenim en bona línia amb el contingut i en fem difusió per les xarxes socials, les visites arribaran per si soles.

Fonts:
Guía para principiantes sobre optimización para motores de búsqueda, de Google.
Author Rank, Agent Rank y Social Rank, ¡menudo lío! , de E-interactive
SEO básico para principiantes, de CodigoGeek
Pack básico de posicionamiento SEO, de La aprendiz de community manager

Advertisements

One response to “SEO, alguns aspectes bàsics per a principiants

  1. Pingback: Qué hacer para que lean tu blog | Reflexions d'una periodista·

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s