Twitter, la importància dels 140 caràcters

Hashtag, trending topic, tweet i retweet… Si aquestes són paraules que et sonen -sí, és vocabulari bàsic de Twitter- però no acabes de comprendre què signifiquen, no ets l’únic. En començar la setmana em vaig posar un repte: aprofundir en la xarxa social de microblogging per excel·lència. Per què ens servirà? Què és el que hem de fer? I això és el que he aprés.

Twitter és la xarxa social d’informació per excel·lència. Perquè permet explicar, en un espai màxim de 140 caràcters, els titulars d’última hora. També perquè és una eina periodística, amb l’accés a milers de fonts i declaracions a cop de click. Els tweets de polítics, esportistes, empresaris i personatges famosos en general s’han convertit, en nombroses ocasions, en titulars de diaris i fonts de polèmiques. També, un excel·lent espai perquè les audiències puguin comentar a temps real els programes amb un hashtag (etiqueta). Noelia Latorre, a Social Media y Más (@socialmedia_mas), ho explica molt bé en aquest post: El valor añadido de la audiencia en Twitter.

Però el Twitter també ofereix oportunitats per a petites i mitjanes empreses (pimes) i autònoms i professionals. Per què? Hi ha, per a mi, dos motius que resumeixen la resta:

1. Permet estar en contacte amb professionals del mateix sector i conèixer sobre quins aspectes gira l’actualitat i el debat de l’àrea on es mou la nostra activitat. O el que és el mateix, saber què es cou. I un cop fet això, poder dir la nostra sobre aquests temes d’actualitat. Amb paciència i constància, podem convertir-nos en un referent sobre la nostra àrea. És a dir, convertir-nos en líders d’opinió.
2. Dirigir-nos als nostres clients o potencials clients, explicar-los què fem i com ho fem, i interactuar amb ells. Escoltar-los i respondre a les seves preguntes. En definitiva, conversar amb el nostre target i aprendre del que es diu de nosaltres per prendre decisions futures

Un cop ens decidim a obrir un compte (que serà @ + el nom que escollim), hem de tenir clars alguns conceptes. Cada missatge de 140 caràcters és un tweet (o piulada), que pot incloure hashtags (etiquetes #) per poder identificar ràpidament tots els missatges d’una mateixa temàtica. Tindrem seguidors (followers) que ens poden deixar de seguir (unfollow). En aquesta infografia que va compartir Treintañera en Social Media, hi ha tots els conceptes bàsics. També podrem personalitzar el nostre perfil, amb una imatge, elegir el disseny del timeline i establir quin tipus de seguretat volem (si volem que estiga obert per tots els seguidors o que ens demanen el seu permís).

Per a interactuar amb els professionals dels mateix sector, això és el que hauríem de tenir en compte:
1. Identificar els líders d’opinió del sector (seran aquells que destaquen en nombre de seguidors i contingut de qualitat) i seguir-los. També aquells que creiem que aporten continguts interessants i diferents, encara que no siguen seguits per desenes de persones.
2. Estar atents de què diuen aquest liders d’opinió. Quins temes estan d’actualitat, sobre què circula més informació, quin tipus d’informació donen, etc. Escoltar què diuen els que van arribar abans que nosaltres es bàsic. Reenviar (fer retweets) d’aquells que considerem interessants.
3. Comentar i contestar a aquests liders d’opinió, dir la nostra, posicionar-nos amb els nostres comentaris, de qualitat. Interactuar
4. Com tot en aquesta vida, no ens convertirem en líders d’opinió d’un dia per l’altre. La constància i la paciència seran fonamentals. Ens hem de donar a conèixer, seguint, comentant i retwittejant. Però aquest treball farà, si el fem ben fet, que guanyem credibilitat i respecte entre els professionals del sector que a la vegada es traduiran en la credibilitat i imatge de la nostra marca i empresa.

Quant als clients o potencials clients, podrem fer moltes de les coses que ja hem vist amb Facebook.
1. Comunicar les nostres novetats i notícies: des de un nou servei o producte, una oferta o un premi.
2. Contestar les seves preguntes, es a dir, interactuar-hi. Les xarxes socials són un excel·lent canal d’atenció al client. Si ens dirigeixen una pregunta, l’hem de contestar i tan aviat com siga possible. I si som una petita empresa, encara més. Segurament els coneixerem personalment.
3. Escoltar què diuen de nosaltres, conèixer quina és la nostra imatge de marca. Acceptar crítiques i agrair les bones paraules.
4. Fer-los arribar contingut què els interessi.

Per a tot plegat:
1. Ser constant, però amb mesura. Ni aparèixer un dia i bombardejar de missatges ni estar setmanes o mesos sense escriure res.
2. Utilitzar un llenguatge adequat, evitant errades ortogràfiques ni paraules malsonants.
3. Escriure missatges positius. La relació amb la marca ha de ser una experiència positiva, i evidentment, també a les xarxes socials.
4. Aplicar el sentit comú.
5. Trobar l’equilibri entre la informació professional i la personal. Darrera del Twitter -i de totes les xarxes socials- hi ha persones, i algun missatge personal mai està de més. Sense excés. Per exemple, donar el bon cap de setmana o agrair algun comentari positiu.
6. Personalitzar el perfil.
7. Citar sempre que fem servir informació d’altres. Es fa amb el nom de la persona en qüestió. (@)
8. Utilitzar etiquetes en els nostres tweets perquè els nostres missatges puguin tenir més difusió. La gent que estigui interessada en la nostra temática i segueixi aquestes etiquetes, ens localitzarà més fàcilment
9. Hem de ser concisos. Pensem que només tenim 140 caràcters.
10. Siguem originals, encara que al principi ens costi i necessitem més temps. No hem de decaure.

Altres fonts d’informació: 
Ya estoy en Twitter. ¿Y ahora qué? per @EstherMaderuelo a Comunic@arte.
8 usos de Twitter para empresas per Maria Jardón a Mamá y las redes sociales
¿Cómo conseguir “followers”? per @javig a esTwitter, blog sobre Twitter i Microblogging.

twitter_8

Advertisements

6 responses to “Twitter, la importància dels 140 caràcters

  1. Molt bona explicació de la xarxa social Twitter! És una de les meves preferides i té molt potencial en molts àmbits diferents, com bé ens has explicat.
    Totalment d’acord en què s’ha de saber trobar l’equilibri entre el personal i el professional. Jo no el trobo, per tant, utilitzo dos comptes diferents. Així no esgoto les meves amistats amb el Social Media 😉

  2. Pingback: Consejos básicos para Twitter [infografía] | Reflexions d'una periodista·

  3. Pingback: ¿Cómo escoger nuestro mix de redes? | Reflexions d'una periodista·

  4. Pingback: ¿Qué es qué en redes sociales? Claves para conocer las principales redes sociales | Reflexions d'una periodista·

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s