Els mitjans en un entorn cambiant

La premsa escrita desapareixerà? S’han sabut adaptar els mitjans de paper per oferir contingut interessant l’endemà que tot haja passat? O per contra encara viuen aferrats al passat, sense haver-se sabut adaptar en un entorn on Internet i les xarxes socials porten la informació al segon?

Fa uns dies, Diario de una periodista SEO va publicar l’article ‘El inmovilismo de los medios‘. Un article en què Eva Diz reflexiona sobre com els mitjans tradicionals no han sabut adaptar ni els seus continguts ni la seva forma a les noves necessitats dels lectors.  També la setmana passada,  Clases de periodismo parlava del llibre El último que apague la luz, del director adjunt de El País, Lluís Bassets, on diu: “El periódico impreso va a desaparecer y va a hacerlo pronto”. Tot plegat m’ha portat a reflexionar sobre el tema. Treballo en un setmanari on cada dia ens enfrontem a aquests reptes i aquestes qüestions que plantejava al principi. Quin contingut i informació podem oferir que els nostres lectors no sàpiguen ja a través de la nostra mateixa pàgina web o televisió, a través de les xarxes socials o de tots els altres mitjans diaris?

Des del meu punt de vista, malgrat que vivim en una societat on la informació circula ràpidament i on l’audiència pot tenir contacte directe amb les pròpies fonts (les xarxes socials mateix esdevenen un espai on els lectors poden interactuar directament amb les fonts), els mitjans escrits podem oferir anàlisi, interpretació, context i perspectiva. Crec sincerament que podem fer-ho i tenim de fer-ho. És la nostra obligació i segurament, la única manera de sobreviure. De recuperar la nostra credibilitat. Són conceptes que haurien d’estar presents en els articles que publiquem per oferir allò que la immediatesa i rapidesa de la televisió, la radio o la xarxa no els permet fer i que el lector es mereix. Sí, sé que m’acusaran  -a mi no, a la professió- que això, ara, pràcticament no es compleix. Que només fem periodisme de declaracions, que ens deixem guia per l’agenda política i no som nosaltres mateixos els que la marquem, que estem “venuts” a poders polítics i econòmics, que venem titulars sensacionalistes,… Són crítiques a les que potser no els hi falta part de raó.

Però els mitjans no ens enfrontem només a la crisi econòmica que pateix tothom, amb la davallada de publicitat i per tant d’ingressos i la retallada de plantilles (des del 2010 fins el 2012 es van perdre 5.300 llocs de treball de periodistes, segons Equipos y Talento,  la tendència continua). També ens enfrontem a una crisi de model, la que plantejàvem al principi. Com continuar sobrevivint en un moment en què la informació circula tan ràpidament? Com fer el canvi? I quin canvi fer? Hi ha moltíssimes experiències de mitjans de comunicació  de paper que han sabut adaptar-se a les noves tecnologies. En el primer post d’aquest blog vam veure com diaris de paper s’havien obert a les xarxes socials. Les seves pàgines web han esdevingut nous mitjans i s’han obert a nous suports, oferint també continguts audiovisuals, una manera també d’obrir-se als seus lectors, d’interactuar amb ells i fins i tot de fer periodisme participatiu. Però sempre, això sí, amb la mediació dels mitjans, perquè són ells els que tenen la capacitat de donar una informació veraç

Els mitjans locals també ho intentem. Estem presents a la xarxa, tenim perfils de Facebook i comptes a Twitter,… Però anem a pas de formiga, ho reconec. I segurament no és suficient. El món canvia i nosaltres, els periodistes, ens hem de saber adaptar. Intentem estar al dia de totes les novetats tecnològiques per poder-les adaptar, però ara caldria, potser, anticipar-se. I com diu Bassets: “Saber mirar la realidad de frente es lo más elemental que debemos exigirnos si luego queremos poner de nuestra parte todo lo que haga falta para defender con uñas y dientes lo que es esencial y prioritario en la actividad de informar”.

diaris

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s