Facebook, què tenir en compte?

Personalment, quan em conecto al Facebook m’agrada trobar-hi dos tipus de continguts diferents: conèixer què fan i on estan els meus amics (relacions socials a través de la xarxa) i contingut de valor afegit (per exemple, les últimes notícies d’actualitat, curiositats sobre les temàtiques en què estic interessada o contingut del que puga aprendre). Sobre aquestes premises és sobre les que em baso a l’hora de fer click sobre el botó M’agrada d’una fan page. A aquestes alçades, quan hi ha milions de pàgines de Facebook de marques, companyies, institucions, persones i personatges, cada cop sóc més selecta a l’hora d’escollir a qui deixo entrar al meu timeline. Perquè al final també l’estic deixant entrar al meu temps lliure.

Quan decidim que la nostra empresa o negoci tingui presència a Facebook, no ho hem de fer creient que només haurem de posar contingut purament comercial, com les nostres novetats o ofertes, per donar-nos a conèixer. Per poder generar una comunitat al voltant d’aquesta pàgina i poder fidelitzar, en últim terme, els nostres seguidors a la marca o empresa, haurem d’anar un pas més enllà. I ser conscients que estem entrant al seu temps, que ens dóna la possibilitat d’interactuar i hem de ser dignes de fer-ho. Però no ens espantem. La intuïció i el sentit comú són dos grans valors que ens ajudaran en aquesta tasca. També, alguns ítems a tenir en compte. Aquí he recollit els que jo, personalment, considero més importants a tenir en compte.

1. Ser constant. Hem d’actualitzar de contingut cada dia la nostra pàgina. No hi ha res més negatiu per a la marca o negoci, que deixar el Facebook oblida’t durant dies i dies. Podem planificar les nostres publicacions per aconseguir això (Segons les recomanacions de Apasionada de las redes socialescada setmana hauríem de fer m’agrada a cinc pàgines del sector interessants, hauríem de compartir dos posts interessants, també relacionats amb el nostre sector i cada dia hauríem d‘actualitzar l’estat de la nostra empresa o negoci. També hauríem de canviar cíclicament la nostra fotografia de portada).

2. No saturar. Sí, hem de ser constants, però ho hem de saber fer amb mesura, sense bombardejar als nostres seguidors, sense saturar-los. És a dir, no podem aparèixer un dia i penjar-hi cinc coses seguides i llavors desaparèixer-ne quatre. Més val que aquestes cinc publicacions les racionem una cada dia. Si el nostre problema és la manca de temps, perquè som autònoms o petites empreses i això és la última tasca de la llarga llista de coses a fer (i a hores d’ara tampoc ens podem permetre tenir una persona que s’hi dediqui), també hem de ser capaços de gestionar el temps que puguem dedicar a l’actualització de la pàgina. Més valen deu minuts dedicats al Facebook cada dia que una hora un sol dia a la setmana.

3. Ser bidireccional. Si alguna cosa té bona el Facebook és que ens permet estar en contacte amb els nostres seguidors, que són o poden ser clients. És, per tant, un canal d’atenció al client. I això, que ens puguin deixar els seus comentaris o opinions, ho hem de veure com un aspecte positiu. No negatiu. Hem de contestar les seves preguntes -si les fan, és que esperen que algú les contesti- i acceptar les seves crítiques, aprenent del que ens comenten. També cal que fem crides a la participació, fent-los preguntes, demanant-los suggeriments, l’opinió.

4. Gestionar les publicacions dels nostres seguidors. Si deixem el nostre mur obert perquè els seguidors puguin deixar-nos comentaris o altres publicacions, hem d’estar pendents d’aquestes. Si no ho fem, ens podem trobar que els missatges que ens deixen al nostre mur puguin tindre contingut ofensiu cap a altres seguidors, per exemple.

5. Personalitzar les respostes. Si som una petita empresa o negoci local, segurament que coneixerem a part dels nostres seguidors personalment. Llavors, podem contestar també de forma personalitzada i també generar el contingut que realment els interessi.

6. Contingut de valor afegit. Ja hem dit que no hem d’enllaçar només contingut purament comercial o fer servir les actualitzacions d’estat per vendres. Hem d’anar un pas més enllà i generar contingut de valor afegit que interssi a la comunitat que volem crear. Com? Comunic@rte deixava aquí alguns comentaris

  • compartint contingut de tercers que ens semble interessant
  • explicant curiositats o informació profitosa relacionades amb el nostre negoci (per exemple, si tenim una botiga de té, podem anar comentant els beneficis de beure els diferents tipus de té, o si som una escola d’anglés, podem escollir una paraula en anglés i convertir-la en la paraula de la setmana, explicar les seues accepcions, donar exemples de com utilitzar aquesta paraula, etc.)
  • fent concursos (en el cas de l’escola d’anglès, per exemple, donar una paraula i sortejar alguna cosa entre aquells que encerten el seu significat, o si som un mitjà, fent un sorteig entre tots aquells que ens donin la seva opinió sobre un determinat aspecte d’actualitat)
  • fent preguntes concises, genèriques sobre temes relacionats amb el teu negoci o marca (en el cas d’una empresa d’agricultura ecològica, els hi podem preguntar quina fruita prefereixen, per exemple)
  • pengem fotos relacionades amb el nostre negoci. Si som una petita empresa, segurament que el nostre client també ens coneixerà personalment, i li agradarà saber com treballem, qui som,…
  • Comunica els esdeveniments amb l’aplicació esdeveniments

7. Ser concís. Segons el Facebook, les publicacions que tenen més èxit són les curtes (entre 100 i 250 caràcters), les visuals (amb fotografies)

8. Publicar a les hores que hi ha més usuaris connectats. De forma general, podem tenir en compte les consideracions de Puromarketing en l’article ‘¿Cuándo y cómo compartir o publicar contenidos en Facebook? que diu fer-ho a l’hora d’esmorzar, dinar o després de la jornada laboral, també els caps Però amb les estadístiques del Facebook, podem analitzar quan interactuen més amb nosaltres els nostres seguidors. 

9. Monitoritzar. O el que és el mateix, estar atent de tot el que ens diuen. No només de les estadístiques que ens ofereix el Facebook (podem trobar més informació aquí, en el document que té Facebook per empreses), sinó també mirant quins continguts generen més m’agrades o més comentaris i quins tipus de comentaris  ens deixen.

10. Tenir sentit comú i ser respectuosos, aprendre del que fan els altres i escoltar el què passa a la xarxa, ser empàtics. No per ser l’últim punts, és el menys important. Per a mi, potser seria el més imprescindible, d’aquest, se n’acabaran desprenent els anteriors. Tenir sentit comú, ser empàtic, ser respectuós i veure què passa a la xarxa farà que trobem la mesura de la constància sense saturar, que trobem missatges interessants per als nostres seguidors i que fem els missatges atractius.  


facebook

Advertisements

4 responses to “Facebook, què tenir en compte?

  1. Pingback: Twitter, la importància dels 140 caràcters | Reflexions d'una periodista·

  2. Pingback: ¿Cómo escoger nuestro mix de redes? | Reflexions d'una periodista·

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s