Premsa escrita i xarxes socials

Parlar de mitjans de comunicació i internet és parlar de molts aspectes diferents que segurament donaran per a moltes altres entrades. En aquest post ens centrarem a analitzar l’ús que fan els mitjans de comunicació de les xarxes socials. El fet que dia rera dia s’incrementin els usuaris de xarxes socials com Facebook, Twitter, Instagram o Linkedin fa que els mitjans de comunicació també hagin posat el seu interés a sobre i hagin desenvolupat, d’una manera o una altra, diferents accions en cadascuna d’aquestes xarxes socials. De fet, segons l’estudi de la consultora GAD3 Informe 2012: medios de comunicación en redes sociales, la majoria dels 50 grans mitjans (premsa, radio i televisió) de l’Estat espanyol estan presents a Facebook, Twitter i/o Youtube i tots ells sumaven a finals de juny de l’any passat més de dotze milions i mig de seguidors. Els mitjans escrits, segons aquest estudi, confien més amb Twitter mentre que les televisions es posicionen a Youtube. Les radios, en canvi, prefereixen Facebook. A més, segons un estudi de Marcus, els responsables de les xarxes als mitjans catalans consideren el Twitter com la xarxa social “periodística per excel·lènica”.

És interessant, així, veure quina és l’ús que fan alguns mitjans de les principals xarxes socials. No només d’aquí, sinó també de fora de l’Estat. També serà interessant analitzar com estan construides les pàgines web i el contingut que s’hi incorpora. I és que Internet permet als mitjans de premsa escrita tradicionals oferir contingut audiovisual i a les televisions i radio oferir contingut escrit. Això, però, ho deixem per un altre dia. Avui anem a veure què fan a les xarxes socials alguns mitjans. Ens centrarem, avui, amb la premsa escrita. Ho farem donant una ullada a l’activitat que han tingut durant l’últim dia. No podrem ser exhaustius, però així podrem traure algunes línies. I ens interessarà, sobretot, el què fan amb el que a la informació es refereix.

The New York Times: Mitjà de premsa escrita que també té presència online des del 1996. Malgrat que hi ha una xifra d’articles gratuïts cada més, per tindre accés a tots s’ha de subscriure’s. A la seva web (que també té versió per a mòbils i tablets) hi ha contingut audiovisual amb un apartat per a vídeos i reportatges, també hi apareixen els periodistes comentant l’actualitat o fins i tot contingut només de vídeo. Quant a la presència en xarxes socials, aquest mitjà està present a Facebook (més de 2,6 milions de seguidors), Twitter (més de 7,2 milions de seguidors), Google+, Linkedin, Youtube (més de 190.000 subscriptors).

  • Facebook: Molt actiu. Enllaços als articles de la seva pàgina web, als que inclou comentaris i preguntes obertes per generar debat en cada enllaç. També penja fotonotícies. No permet, però, deixar escrits al seu mur. A més, té comptes de Facebook per les diferents seccions (Food, Politics, Movies, etc.). Però ni tenen tants seguidors ni són tan actives com la genèrica i principal.
  • Twitter (@nytimes): Un ús similar al del Facebook. Enllaços a les notícies i reportatges de la seva pàgina web. També retuiteja piulades interessants dels seus periodistes. Té prop de 100.000 piulades. També té comptes de Twitter per a algunes de les seues seccions com New York Times Arts (@nytimesarts – hi fa un ús similar, enllaços a la web) o NYT News Resarch (@NYTResearch).
  • Youtube: Penja material audiovisual que també podem trobar a la seva web.
  • Instagram: The New York Times està present a la xarxa social fotogràfica a través d’una de les seves seccions, NYTimes Fashion. Aquí té més de 180.000 seguidors.

El País: Mitjà també de premsa escrita que té presència online. Els seus articles estan oberts. També incorpora vídeos en algunes notícies. Quant a la presència a les xarxes socials, està al Facebook (més de 170.000 seguidors), Twitter (més de 22.000 seguidors) i Google+.

  • Facebook: Enllaços a les notícies de la seva pàgina web, alguns acompanyats de comentaris o preguntes als seguidors. Permet escriure al seu mur. Segons l’estudi de GAD3, a juny de 2012 també havia penjat més de 1.000 fotos i prop de 300 vídeos.
  • Twitter: També enllaços a les notícies de la seua pàgina web, amb algun comentari. També als blogs d’opinió que tenen. Disposa de comptes de Twitter per cadascuna de les seccions i suplements que edita.
  • Youtube: Té un compte de Yotube amb més de 800 vídeos. Segons defineixen ells mateixos, @hi ha contingut audiovisual de les notícies més rellevant del panorama internacional. També comentari de notícies a càrrec de periodistes.

La Vanguardia: Mitjà de premsa escrita amb presència online. A la pàgina web, gran importància del contingut audiovisual. Està present a Facebook (més de 12.000 usuaris), Twitter (150.000 segudiors), Google+ i Yotube.

  • Facebook: En té dos. Un en català i un en castellà. A tots dos hi penja enllaços a les notícies de la seva pàgina web, també hi afegeix comentaris i preguntes directes demanant l’opinió als seus lectors. També penja fotografies denuncia que envien els seus lectors. Té el seu mur obert.
  • Twitter (@LaVanguardia): A més de penjar enllaços a les notícies de la seva pàgina web, també el fa servir per fer piulades d’actes o esdeveniments, com per exemple un partit de futbol. Disposa d’altres comptes de Twitter per seccions. N’és de destacar un: Participación LV.com (@participacionlv). En aquest espai es posen enllaços a enquestes de la pàgina web o a concursos. També es dóna la possibilitat als lectors a fer-los preguntes, amb un hastag, a entrevistats que passen pel que ells anomenen el ChatTV, una secció de la pàgina web.
  • Youtube: Canal de youtube on penja el material audiovisual que preparen els periodistes per a la seva pàgina web, on hi té molta importància.

Fins aquí hem analitzat tres diaris. Només són tres exemples concrets, però podem, extraure’n alguns aspectes bàsics per poder tenir en compte a l’hora d’elaborar un pla de presència de premsa escrita a les xarxes socials:

  • Són una bona eina per difondre les notícies que tenim a la nostra pàgina web i generar-hi visites.
  • És important mantindre una actualització constant. Han o haurien de permetre al lector estar informat de l’actualitat amb una ullada. Informació d’última hora.
  • És bàsic obrir-los a la participació. Han de ser un espai obert a la participació dels nostres lectors o seguidors. Han de poder donar la seva opinió sobre les notícies i nosaltres els hem d’obrir l’espai a fer-ho, amb preguntes sobre les notícies o plantejant enquestes. També poden esdevenir un espai per generar opinió. Podem aprofitar aquestes opinions i reflectir-les d’alguna manera en el nostre mitjà offiline.
  • És important, com en qualsevol altre tipus d’empresa, si plantegen preguntes directes al mitjà, contestar-les.

20130127-214705.jpg

Advertisements

One response to “Premsa escrita i xarxes socials

  1. Pingback: Els mitjans en un entorn cambiant | Reflexions d'una periodista·

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s